MMK Lajit

Motocross

Motocross on nopeuslaji, jossa menestymiseen tarvitaan taitavuuden lisäksi fyysistä kestävyyttä. Ratalajille ominaisesti myös henkinen kantti mitataan kilpailutilanteissa. Suuri yleisö tuntee lajin parhaiten näyttävistä hypyistä sekä puomin takaa tapahtuvasta yhteislähdöstä, josta ei useinkaan “tilanteita” puutu.
Moottoriurheiluksi motocross ei ole kohtuuttoman kallista, vaikka lajin kansalliselle huipulle pääseminen edellyttää jo melko suurta taloudellista panostusta. Käytetyllä kalustolla pääsee harrastuksessa hyvin alkuun ja jo kauden tai pari ajettu pyörä on huomattavasti uutta edullisempi. Kaupasta voi ostaa suoraan pyörän, mikä on pitkälle kilpailukykyinen. Varusteiden merkitys on motocrossissa erittäin tärkeä, sillä hyvät varusteet ehkäisevät monia vammoja ja tukevat oikealla tavalla. Kaluston huolto on osa harrastusta. Juniorikuskien vanhempien osallistuminen harrastukseen on välttämätöntä ja parhaimmillaan crossista tulee juniorin kilpailutoiminnan myötä koko perheen harrastus.
Huippu-urheilua ajatellen lajikohtaisen perustekniikan tulisi olla melko valmis 12-14 vuoden iässä, mutta vanhemmallakin iällä crossista saa hauskan ja varmasti haastavan harrastuksen. Kilpailuluokkia on eritasoisia ja kilpailemaan pääsee jo 7-vuotiaana MX 65 -luokkaan. Toisessa ikäpäässä on MX V50 -luokka 50-vuotta täyttäneille veteraanikuskeille ja tottahan ajotaitoja voi kartuttaa vaikkapa kuntoilumielessä. Lisätietoja Tero Raittila 0407272989

Enduro

Enduro on moottoripyörien luotettavuusajo ja osittain kuin rallia moottoripyörällä. Kuljettajat taituroivat mitä erilaisimmissa maastoissa tiukan minuuttiaikataulun mukaan. Myöhästyminen aikatarkastusasemalta tietää sakkominuutteja. Reitin varrella on erikoiskokeita, joiden aikojen perusteella paremmuus ratkaistaan. Sekunteja mitataan niin motocrossradoilla, niljakkailla pelloilla ja soilla sekä kalliorinteillä. Suomessa ylitellään soita ja taitetaan kivikkoisia metsäpätkiä ja Etelä-Euroopassa kiipeillään vuorenrinteitä kaksipyöräisellä. Enduro on yhdistelmä motocrossia, trialia ja hulluutta.
Enduromies on tee se itse -mies. Lajin kuvaan kuuluu, että kaikki kilpailun aikana tehtävät huoltotoimenpiteet kuljettajan on suoritettava itse. Sen vuoksi kuljettavat ajavat usein pieni korjausvälinepussi vyötäisillään. Aiemmin enduro tunnettiinkin nimellä luotettavuusajo. Luotettavuusajoksi enduron tekee paitsi vaativat maastot niin myös kilpailujen pituus. MM-kisoissa kuljettaja on matkassa jopa kahdeksan tuntia, kahtena päivänä peräkkäin.Suomen tunnetuin endurokilpailu on Päijänteen ympäriajo yli 50-vuotisella historiallaan. Se poikkeaa normaaleista SM- ja MM-taistoista siinä, että reitti on ylipitkä ja erikoiskokeita on runsaasti. Päijänne-ajossa jo maaliin pääsy on voitto. Kansainvälisesti vanhin arvokilpailu on Kansainvälinen kuuden päivän ajo, International Six Day Enduro (ISDE), missä maajoukkueet, nuorten maajoukkueet ja kerhojoukkueet mittelevät paremmuudesta kuuden päivän ajan. Vuodesta -90 alkaen henkilökohtainen arvosarja on ollut MM-sarja. Sekä joukkue- että henkilökohtaisia MM-mitaleja ja mestaruuksia on Suomeen tullut vuosien saatossa useita. Lisätietoja Tero Raittila 0407272989

Trial

Trial on moottoripyörän taitoajoa. Ajojaksot ovat maastossa olevia n. 30 metrin reittejä. Jaksot voivat sisältää esim. jyrkkiä nousuja sekä laskuja, ahtaita käännöksiä, ojien ja kaatuneiden puiden ylityksiä tai kallio portaita. Nopeus ei ole pääasia, vaan virheettömät suoritukset. Liukkaat kivet ja kalliojyrkänteet vaativat moottoripyörän täydellistä hallintaa ja hyvää tasapainoa. Lajina trial kehittää lihaksia ja vartalon hallintaa monipuolisesti. Pyörän hyvä jousitus auttaa hypyissä, eikä rasita kuljettajan niveliä. Loukkaantumiset ovat harvinaisia pienistä nopeuksista johtuen. Ajolinjat käännöksineen ja hyppyineen tutkitaan ja suunnitellaan ennen suoritusta.
Moottoripyörät ovat kevyitä ja helppoja hallita. Junioreille löytyy myös pienempiä trial-pyöriä. Matalaviritteinen moottori on vääntävä ja hiljainen pienillä kierroksilla. Seos- bensiiniä kuluu tehokkaassakin ajossa alle 1 litra tunnissa. Trial renkaat antavat hyvän pidon aiheuttamatta pahoja jälkiä maastoon. Talvella tekniikkaa harjoitellaan sisähallissa tai nastarenkailla maastossa.
Moottorikerholla on vuokrattu ajoalue 5-tien tuntumasta. Yksityisiä ajopaikkoja löytyy myös metsän kasvatukseen sopimattomilta kalliorinteiltä.
Mikkeliläisiltä harrastelijoilta voi kysellä lisätietoja:
Marko Itäkunnas: 050 5256645 – marko.itakunnas@surffi.fi
Keijo Massinen: 040 5636159 – take-paja@co.inet.fi

Snowcross

Snowcross on moottorikelkoilla ajettava kilpaurheilulaji. Kilpailut ajetaan talvisin tekoradoilla, jotka vastaavat crossmoottoripyörillä ajettavien motocross-kilpailujen ratoja ja luonnetta.
Mikkelin Moottorikerhon puitteissa voi myös harrastaa talvisin Jyhnäharjun ”ylälenkillä” Snowcrossia ja Kelkkaenduroa. Ajaminen tapahtuu tarkoin rajatulla alueella! Facebook ryhmässä tiedotetaan radan kunnosta talven tullen . Kaikilta radan käyttäjiltä peritään normaali ratamaksu. Saat ratamaksun edullisesti, jos olet moottorikerhon jäsen, maksat koko vuoden ratamaksun kerralla tai osallistut radan kunnossapito-talkoisiin. Radan sijainti on suotuisa mutta kelkkareittiä ei alueelle kulje. Alueella noudatettava tarkoin kelkkailijoille annettuja ohjeita. Näin kaikkien lajien harjoittelu samaan aikaan on mahdollista. Lisätietoja Ville Varis 050 5323 108